Przedszkolak, język obcy i... ty. Metodyka nauczania języków obcych w przedszkolach

PEDAGOGIKA
29
PLN
Przedszkolak, język obcy i... ty. Metodyka nauczania języków obcych w przedszkolach
Przedszkolak, język obcy i... ty. Metodyka nauczania języków obcych w przedszkolach
out_of_stock
Dostępność:
brak towaru
Cena: 29,00 zł
Cena netto: 27,62 zł
egz.

Kotarba-Kańczugowska Marta  

 

Przedszkolak, język obcy i... ty. Metodyka nauczania języków obcych w przedszkolach

 

Pułtusk 2007

s. 109, format 21 cm, opr. brosz.

ISBN 978-83-7549-009-1

 

Seria: Biblioteka „Artes Liberales”

 
Opis:
Praca lektora języka obcego dzieci w wieku przedszkolnym jest niezwykle wymagająca. Mali słuchacze mają przecież wielkie oczekiwania! Kluczem do sukcesu jest umiejętne prowadzenie procesu kształcenia. Na ów proces składają się: cele, a także treści kształcenia, określone zasady i reguły nauczania, wykorzystywane w tym procesie metody i środki oraz formy organizacyjne kształcenia. Niestety, co podkreśla wielu dydaktyków, liczna grupa lektorów nie dysponuje odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym. Co więcej, w większości opracowań dotyczących metodyki prowadzenia zajęć z języka obcego nie poświęca się należytej uwagi kwestii organizacji i prowadzenia zajęć językowych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Mam nadzieję, że niniejsze opracowanie przybliży lektorom języka obcego w przedszkolach potrzeby ich małych uczniów. Ponadto, pisząc ten poradnik, liczę, że zaprezentowane w nim wiadomości pomogą nauczycielom udoskonalić ich warsztat pracy.
Obecnie kwestia efektywnego nauczania języków obcych jest szeroko dyskutowana. Opublikowany w 1997 roku raport edukacyjny pt. Biała księga kształcenia i doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa [tytuł oryginalny: The White Paper on education and training. Teaching and learning - To-wards the learning society, 1995] przywiązuje ogromne znaczenie do nauczania języków obcych i wymiany międzynarodowej uczniów. W raporcie podkreślono, że opanowanie kilku języków Wspólnoty stało się w tej chwili warunkiem koniecznym, pozwalającym obywatelom Unii na skorzystanie z możliwości zawodowych i osobistych (1997, s. 71). Aby umożliwić opanowanie co najmniej dwóch języków obcych, należy - zdaniem autorów raportu - rozpoczynać systematyczną naukę pierwszego języka obcego już w przedszkolu. Niestety metodyka nauczania języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym nie doczekała się - według mnie - wystarczającego usystematyzowania i opisania. W związku z tym warto zastanowić się, jak my - nauczyciele - możemy usprawnić proces kształcenia językowego uczniów w wieku przedszkolnym.
Od kilku już lat jestem lektorem języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym. Zajmuję się ponadto szkoleniem lektorów w zakresie kompetencji dotyczących prowadzenia zajęć z języka obcego dla dzieci w wieku przedszkolnym. Uczestniczę także w regularnych hospitacjach zajęć z języka angielskiego w placówkach wychowania przedszkolnego. W trakcie moich hospitacji oceniam poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych. Ogromnie cenię sobie owe obserwacje warsztatu pracy innych nauczycieli. Hospitacje umożliwiają mi zapoznanie się ze sposobami planowania zajęć, konstruowania lekcji oraz wykorzystania środków dydaktycznych przez innych lektorów. Moim celem jest zawsze diagnoza mocnych i słabych stron pracy nauczyciela, a także pomoc w doskonaleniu umiejętności metodycznych obserwowanego lektora.

Wiem, jak trudne bywają początki i ile trudu kosztuje młodych nauczycieli języka obcego w przedszkolach radzenie sobie z codziennymi problemami, które pojawiają się nieustannie podczas pracy z grupą dzieci. Początkujący lektorzy często nie wiedzą, jak kierować pracą grupy, gdyż nie mają rozwiniętych kompetencji sprawnego komunikowania się z dziećmi. Większość nauczycieli nie dysponuje ponadto odpowiednio rozwiniętą umiejętnością unikania sztywnych nastawień w nietypowych sytuacjach, które mają miejsce w naszym zawodzie. Jednocześnie dość powszechne jest przekonanie, że lektor musi jedynie władać językiem obcym na określonym poziomie i to wystarczy do sprawnego przeprowadzenia zajęć. Nic bardziej błędnego! W pracy z dziećmi ujawniają się bez wątpienia nasze wartości czy przekonania. Nauczyciel pracuje głównie swoją osobowością, powinien więc być kreatywny i otwarty. Meta - umiejętności nauczyciela (formułujące jego wizję świata) łączą się z kompetencjami dotyczącymi umiejętności merytorycznych (określona wiedza), a także z umiejętnościami technicznymi. Wynika stąd wniosek, że aby dobrze nauczać innych nie trzeba mieć tylko i wyłącznie superatrakcyjnych materiałów pomocniczych: filmów wideo, kolorowych plansz i makiet, komputerów czy innych wynalazków. Nawet najlepsze oprzyrządowanie zawiedzie, jeśli myślimy o wyniku nauczania, jeżeli nauczyciel będzie dla dziecka nieatrakcyjną osobą, mówiącą językiem niedostosowanym do słuchacza! (por. M. Taraszkiewicz, 2000, str. 15.) Jeśli lektor nie dysponuje podstawami wiedzy dotyczącej: psychologii rozwoju dzieci, teorii uczenia się, teorii pamięci czy chociażby technik prowadzenia zajęć, nigdy nie będzie w stanie efektywnie pracować. Nieefektywny nauczyciel dość szybko odczuje niezadowolenie ze swojej pracy, nie będzie potrafił poradzić sobie ze stresem, pojawią się u niego problemy z koncentracją. W końcu utraci zapał do prowadzenia zajęć, nasilą się u niego obawy, że nie dysponuje odpowiednimi kwalifikacjami, coraz częściej będą go irytować uczniowie, aż wreszcie stwierdzi, że praca lektora języka obcego dzieci w wieku przedszkolnym to jednak zajęcie nie dla niego... A przecież na wiele rzeczy mamy wpływ! Tak naprawdę rozwiązanie leży w zasięgu ręki albo nawet, przywołując fragment cytowany wcześniej: ROZWIĄZANIE LEŻY W TOBIE!


 
Pliki do pobrania:

Opinie o produkcie (0)

Koszyk

produktów: 0

wartość: 0,00 zł

przejdź do koszyka »

Sklep jest w trybie podglądu
Click Shop | Hosting home.pl